Tandbehandlingar

Det är viktigt att regelbundet kontrollera hur det ser ut i munnen på ditt djur. Lyft på läppen och titta efter tandsten på tänderna, speciellt på hörn och kindtänder. Studera tandköttskanten där den ligger emot emaljen. Finns det rodnad som tyder på inflammation? Hur luktar det i munnen?

Vid tandkontroll hos oss undersöker vi era hundars och katters munstatus och ni får en bedömning utifrån vad vi kan se på vaket djur. Vi erbjuder tandkontroll på vardagar efter tidsbokning och drop in på tisdagar 17:00-18:30 i samband med våra vaccinationskvällar.

För att hålla en god munstatus rekommenderas tandborstning på hundar och katter dagligen samt årlig veterinärundersökning av munhålan inklusive tandröntgen i narkos.

Om ert djur vid den vakna tandkontollen bedöms ha behov av tandbehandling erbjuder vi givetvis er att boka tid för åtgärd hos vår leg. tandveterinär Camilla Heinze.

Med Camilla i vårt veterinärteam kan vi erbjuda hundar och katter all form av tandbehandling, både enklare och mer avancerad. Camilla är human tandhygienist i grunden och har sedan sin veterinärexamen 2005 inriktat sig på djurtandvård och övrig munhåleproblematik på hund och katt, detta med kontinuerlig vidareutbildning i USA.

Tandborstning

Tandborstning är viktig för en god munhygien hos hund och katt.

Tandborstning skall tränas in i en inflammationsfri, läkt mun.
Om det finns smärtande tandköttsinflammationer är det mycket svårare att få djuret att acceptera borstandet. Börja med att boka tid för en tandstensborttagning och översyn av tänderna. Trasiga tänder skall som huvudregel dras ut.

Tandborstning måste ofta tränas in stegvis. För att vänja ditt djur, börja med att bjuda på lite god djurtandkräm - utan borstning. När detta accepteras, sätt lite på borsten och stryk av det på vardera huggtanden. Belöna, eventuellt med godis. Nästa steg blir att borsta enstaka tag på hörntänderna - belöna. Efterhand kan man borsta allt längre in i munnen. Håll dig på utsidan av tänderna till en början, prova sedan även på insidorna. Man kan även träna med en fingertuta, men endast tandborsten gör rent i tandköttsfickan.

Inflammation i tandköttet kan även behandlas med munskölj eller gel som innehåller klorhexidinlösning, som då används efter tandborstningen. Använd endast produkter som är avsedda för djur och oralt bruk.

Tandborstning bör ske en gång dagligen eftersom bakteriefilmen på tänderna börjar mineraliseras inom 36 timmar.