Vaccinationer

Förr rekommenderades ofta årliga vaccinationer av hund och katt.

Förnyade kunskaper om vaccinernas effekt och varaktighet har lett till att rådgivningen blivit allt mer individuell.

De generella råd vi ger här är att se som en vägledning och kan förändras, råden baseras på de vaccinsorter vi använder här hos Dalbyveterinären.

Hund

Basvaccinationerna ger ett mycket bra skydd mot

• Parvo (hundpest)
  • Valpsjuka
  • HCC (smittsam leverinflammation)

Utöver dessa ges ett vaccin mot

• Parainfluensavirus (kennelhosta)

Detta vaccin skyddar inte mot infektion med parainfluensa, utan kan bara ge minskade symtom. 50% av kennelhostefallen har annan bakgrund än parainfluensavirus, då hjälper inte detta vaccin.

Specialvaccination mot smittsam hosta hos hund

Används för att minska symtomen vid infektion med parainfluensavirus eller med bakterien Bordetella bronchiseptica. Vätska som ges i nosen.

Läs mer om ”kennelhosta” på SVAs hemsida.

Rekommendationer för basvaccin hund:

Grundvaccinationer vid 8 och 12 veckors ålder samt vid 1 års ålder.

Därefter ges vaccination åt hund vart tredje år.

Specialvaccinationer hund:

• Smittsam hosta hos hund
    För ökat skydd av hundar som tävlar mycket, är på pensionat eller på hundklubbar som begär maximaltvaccinationsskydd ges intranasalt vaccin varje år. Även du som vill ge din hund det effektivaste skyddet mot ”kennelhosta” skall be om ”KC”.
  • Rabies
    Ges vid utlandsresa enligt särskilt schema, mycket bra skydd. Nya regler från 1 januari 2012 se fliken utlandsresor
  • Leptospiros
    Ges framförallt vid utlandsresa söder om Sverige.
    Sjukdomen finns även i Sverige – men är ovanlig.
    Risken för smitta är störst för hundar som dricker vatten eller badar utomhus under sensommar och höst.
    Även urin från smittade hundar kan överföra leptospira.
    Hundar som hålls kopplade, mest är i stadsmiljö och som inte träffar andra hundar har mycket låg risk att smittas.
    Efter grundvaccination (2 sprutor med 4 veckors mellanrum) ges ny spruta en gång årligen.
  • Leishmania CaniLeish
    Ges till hundar som vistas i leishmaniadrabbade områden – ex som bor i Spanien under del av året där sjukdomen förekommer. Minskar risken med ca 75%. Grundvaccinationen är tre sprutor med tre veckors mellanrum därefter årlig återvaccination.

OBS! CaniLeish måste beställas två veckor i förväg och ges endast vid bokade besök – ej på vacc-drop-in.

• Borrelia
    Från juni 2013 finns det ett vaccin mot borrelia på hund.
    Trilyme. När fästingen suger blod från hunden skall antikropparna hindra att Borrelia överförs från fästingen.
    De få studier som är gjorda på effektiviteten kommer från experiment på laboratoriet. Vi har ännu inte tagit hem detta vaccin på lager – vill du vaccinera din hund – ring oss så vi kan beställa hem.
    Ges först 2 gånger med 3-4 veckors mellanrum, därefter en gång årligen.
    Vaccinet skyddar inte mot anaplasmos (fd Ehrlichia) eller mot TBE.
  • Herpes
    Herpesvaccinet som ges till dräktiga tikar är restnoterat från tillverkaren och kommer sannolikt inte före dec 2016. Alternativ saknas tyvärr.

Katt

Basvaccination ges mot

• Parvo (kattpest), mycket bra skydd
  • Herpesvirus (kattsnuva)
  • Calicivirus (kattsnuva) Båda kattsnuvevirusen kan infektera en vaccinerad katt. Symtomen på herpes minskas med 50% (rinnande ögon) och symtomen på calici med 90% (snuva).

Rekommendationer för basvaccin katt

Grundvaccinationer vid 8 och 12 veckors ålder samt efter 1 år, därefter vaccineras alla katter vart tredje år.

På vissa utställningar och pensionat krävs fortfarande årlig revaccination mot kattsnuva. Kontrollera alltid med utställningsregler/pensionat.

Specialvaccinationer

• Rabies – Ges vid utlandsresa enligt särskilt schema, mycket bra skydd.
  • Chlamydophilus – Ges för att undvika symtom vid chlamydophilus-smitta (ögoninfektion) hos katter i katterier eller som ofta är på kattutställningar.