Fästingar

Fästingar finns rikligt i naturen, är aktiva så fort det är över fyra grader och bär numera ofta på bakterierna borrelia och anaplasma (kallades förr ehrlichia). Dessa orsakar ibland sjukdomstillstånd hos främst hundar.

Strategier för att undvika fästingbett

1. Undvikande av fästingrika miljöer

Fuktig, skuggrik mark med högt gräs där vilt gärna rör sig. Störst risk mellan maj och augusti då vegetationen är kaftig och temperaturen optimal för fästingen att jaga. Har du trädgård – håll gräsmattan kort, buskar och häckar trimmade.

2. Fästingbortstötande/insektsdödande medel

a) Receptbelagda tabletter

Medlet finns då inne i hunden = fästingarna kan fortfarande krypa i pälsen – stöts av då de börjar suga blod.​

Mest använt är preparatet Bravecto. Bravecto är en tuggtablett till hund som skyddar mot fästingar och loppor i tre månader. Billigast i 2-pack. Bravecto kom 2014.

Hittills har vi fått ett mycket positivt intryck med gott resultat mot fästingarna. Ett fåtal biverkningsrapporter(snabbt övergående illamående/magbesvär) har kommit in centralt.

Ring oss för recept – berätta vad ditt djur väger.

2015 har det lanserats en tuggtablett till – Nexgard som skyddar mot loppor och fästingar i en månad. Receptbelagda.

b) Apoteksvaror: Halsband eller droppar på huden.

Medlet finns då ute på huden = repellerar fästingarna.

Många olika sorter finns idag. Be apoteket om billigaste likamedel.​

Halsband: Scalibor  Seresto (finns även till katt – då receptbelagt)

Scalibor – till hund över 7 veckors ålder

Seresto – till hund över 7 veckors ålder och katt över 10 veckor

Receptfria droppar: Frontline, Effipro, ExSpot, Exproline, Fleatix, Prac-tic

(Frontline Exproline Effipro och Fleatix är likamedel)

Receptbelagda droppar: Broadline till katt

Frontline – till hund och katt över 8 veckor

Frontline Comp – till hund och katt över 8 veckor samt minst 2 kg resp 1 kg

Ex Spot – till hund över 5 kg

Effipro – till hund och katt över 2 månader samt minst 2 kg resp 1 kg

Broadline – till katt över 7 veckor och 0,6 kg

Exproline – till hund över 2 månader och 2 kg, till katt över 2 månader/1kg

Fleatix – till hund över 2 månader och 2 kg

Prac-tic – till hund över 8 veckor och 2 kilo. Dessa är noga undersökta med visad effekt.

Vissa medel fungerar bättre på vissa husdjur, prova dig fram.
En del biverkningar förekommer:
Hudirritation och klåda är den absolut vanligaste – sluta använda produkten och bada med schampoo, skölj noga. Salivering kan uppstå – sluta använd produkten. Ett fåtal hundar har fått mindre kramper och ryckningar, dessa försvinner efter bad och schampooneringar.

I övrigt finns massa rykten. Ofta har dessa uppstått efter att en hund som behandlats mot fästingar (massor av hundar behandlas nästan hela året om) drabbas av en annan vanlig sjukdom – ex epilepsi. Fästingbehandlingen får då (oskyldig) skulden för detta.
Ryktena gör att många inte vågar behandla sina hundar – med borrelia och anaplasma som följd.

c) Naturmedel och fria handelsvaror

Oftast inte alls undersökta vetenskapligt, som de flesta medel i denna kategori med rykten om fantastiska resultat.
Sällan skadliga, eventuell effekt får bedömas för vart djur. Prova gärna – men var kritisk.
Vitlök, ett känt antiparasitärt medel, förövrigt giftigt för hund, har studerats på människa i Sverige. Fästingförekomsten minskade med cirka 25%.

3. Manuellt bortplockande av fästingar

Miljövänligaste metoden! Dessutom pyssel och närhet med ditt djur! Täta pälsar kan om det är lämpligt klippas/rakas för att underlätta.

Läkemedelspriser kan variera hos de olika kedjorna – kontrollera gärna via deras hemsidor, ex apoteket.se eller gå via medicinpriser.se​

Länkar till några av de företag som tillverkar antiparasitära medel:

Läs gärna mer om fästingar här.